top of page

הפיוצ'רמה של חדר המורים

עודכן: 14 ביולי 2019

להיות מורה בישראל אף פעם לא היה תפקיד קל, אבל בעשור האחרון נראה שהלחץ הולך וגובר. לא מספיק יותר להיות תסריטאי, עורך, בימאי, מפיק ושחקן ראשי בשיעורים של עצמך. עכשיו צריך להיות גם אחראי על פיתוח יצירתיות, הטמעת מיומנויות תקשוב, הקניית כלים לעבודה שיתופית, ועוד מליון באזז וורדס שבאות והולכות עם הטרנדים ובלעדיהן לא נגיע ל 2030. קל מאוד להתלהב מרעיונות מרגשים ואז לומר: "שהמורים יעשו את זה". עושים השתלמות או שתיים, ומאות והרגע - כל מורה הוא מומחה עולמי ב.. כל דבר בעצם.


זה מזכיר לי מאוד את סדרת האנימציה "פיוצ'רמה" שבה העולם העתידני הוא בדיוק כמו העולם שלנו, רק עם רובוטים שלא ממש עוזרים לאף אחד, חייזרים, חלליות ו.. זהו. השאר אותו דבר פחות או יותר.



עושים את מה שמדברים - מפיוצ'רמה לעבודת צוות חינוכי שמתאימה לצרכים של כולם: תלמידים, מורים, מנהלים, הורים וכן, גם מפקחים ומינהל החינוך.


בואו ניקח את הדבר הגרנדיוזי הזה, "פדגוגיה חדשנית", "מצפן 2030", או איך שלא תרצו לקרוא לזה, ונפרק אותו לחלקים קטנים וקלים ליישום שאנחנו המורים יכולים לממש כבר בספטמבר הקרוב בכיתות שלנו, גם בלי לחכות שכל המערכת תתארגן. א.ב חינוך אחר מציגות: המדריך למורה שבאמת כבר רוצה להתקדם..

עם כל הכבוד, אנחנו באמת רוצות להתקדם..

אנחנו מציעות להתמקד באחד או יותר מהתחומים הבאים:

- שיתופיות, עבודה רשתית, עבודת צוות: היכולת לשתף ולהשתתף ביצירה משותפת של מוצר או רעיון או שירות

- יצירתיות: היכולת להעלות רעיונות רבים בתגובה לגירוי אחד, ואז לבחור את הטובים מביניהם, ולהוציא אותם לפועל

- קישוריות: היכולת לחבר בצורה מורכבת ורב מימדית רעיונות שונים, מידע ממקורות שונים וידע ממקורות שונים

- יזמות: היכולת להניע אנשים אחרים ולחבר אותם לרעיון או לתנועה שיוצר אדם אחד או קבוצה מצומצמת של אנשים, על מנת להפוך את הרעיון לנורמה, חוק, תפיסת עולם, מוצר או שירות


אלו הן בעינינו ארבע נקודות המפתח להטמעה מוצלחת של המיומנויות החדשות בכיתה. וזה משום שכל אחת מהן מביטה ממקום שונה על אותו סט כישורים שאנחנו רוצים להעניק לילדים שלנו כדי שיוכלו להשתתף בצורה מועילה ואיכותית בעולם המבוגרים בעוד עשרים שנה ויותר.


היישום הפדגוגי בכיתה

כדי ללמד דבר קודם כל יש להיות הדבר עצמו. לכן הצעד הראשון ביישום בכיתה הוא ליישם את הרעיונות על העבודה שלכם עצמכם, באופן הבא:

שיתופיות: קבעו לעצמכם יעדים למחצית הראשונה להדגמת שיתופיות לתלמידים שלכם בתהליכי העבודה שלכם עצמכם, למשל באמצעות שת"פ עם מורה אחר או קבוצת מורים אחרת (רוצים רעיונות? בואו לדבר איתנו על זה בעמוד שלנו או בתגובות כאן למטה). אולי תרצו להקים קבוצת לימודים בתוך חדר המורים? כדאי מאוד להכיר את מודל הנבחרת של יעקב הכט. הוא כיפי, ישים בכל מצב ואכן מקדם שיתופיות. יש לו גם יישום ספציפי בלמידה של מוקים. מגדילים הראש ביניכם אולי ירצו להירשם להשתלמות how2mooc, או סתם להצטרף לפייסבוק שלהם. הוא אחלה! רוצים ללמוד איך לעבוד בצוות בכיתה? אנחנו מעבירות השתלמויות בית ספריות וסדנאות סופר מגניבות. דברו איתנו כאן או בפייסוש ונראה מה מתאים לחדר המורים בבית הספר שלכם.

יצירתיות: ראשית תרגלו יצירתיות בבניית מערכי השיעור. כתבו טיוטות. התייעצו עם חברים. מצאו קבוצות פייסבוק רלוונטיות (למשל מורות משקיעות, ממים של מורים, אננס, חדשנות טכנולוגית בחינוך.. מכירים קבוצות שוות נוספות? תהיו חברים ושתפו אותנו בעמוד שלנו, אנחנו נודה לכם לנצח XOXOX). לכו למיטאפים. דברו עם צוות הפסג"ה הקרוב ללבכם. זרקו הכל לפח, עשו מדיטציה (בשיא הרצינות, הכי מומלץ), ואז כתבו את המערך שמתאים לכם. זה יכול להיות משהו בראש, וזה יכול להיות ספר עב כרס. זה יכול להיות תרשים זרימה. מה שבא ברוך הבא. העיקר שתעברו את התהליך. יצירתיות היא דבר שניתן לפתח, וככל שמתרגלים אותה יותר, נהנים יותר מנהר בלתי נגמר של רעיונות ודרכים חדשות להסתכל על מה שקיים. זה יחלחל מכם אל התלמידים בלי שתשימו לב. זה יעבור לתחומי חיים אחרים. אנחנו מרשות לצמנו גם לומר שתרגישו טוב יותר עם עצמכם ותהנו יותר מהחיים. באמת שזה שווה את המאמץ. לכו על זה! רוצים להתייעץ? אנחנו כאן, בפייסוש ובקרוב בווצאפ.

קישוריות: תחשבו כל מה שכתבנו בשתי הפסקאות הקודמות, אבל ביחד. מפוצץ ת'מוח, אבל גם מגניב לאללה. זה מתאים יותר להיפראקטיביים שבינינו. ככל שנמצא חיבורים מעניינים יותר בין נושא לנושא שאנחנו מלמדים, כך קל יותר יהיה לתלמידים שלנו להטמיע את הרעיונות שלנו בחשיבה שלהם. למעשה, כך עובד המוח האנושי: כששני נוירונים יורים באותו הזמן, מיד נוצר ביניהם קישור (זמני, חלש, אבל קישור). בהמשך יחליט המוח אם לשמור את הקישור או לנתק אותו לפי כמות החיזוקים שהקישור החדש יקבל. באותו האופן אגב, עובד הזיכרון בדרייב של גוגל (נסו למצוא קבצים שלא השתמשתם בהם כמה שנים. זה תהליך מעניין מאוד!). וכמובן - ויקיפידיה. ההדגמה החיה והקלה ביותר להבנה של רעיון הקישוריות. צאו לשיטוט בויקי ועברו מקישור לקישור. הטכנולוגים ביניכם יוכלו בקלות למצוא איך לעשות ויקי פרטי ולמלא אותו בידע שקשור לתחום ההוראה שלכם. בהמשך, שתפו בו את התלמידים ותנו להם לתרום לו. (כמובן, אפשר להתחיל כבר מההתחלה מבניה משותפת של ויקי עם התלמידים). בקיצור, השמיים הם הגבול. המתקדמים יכולים להתמודד עם גרפים של ניתוח רשתות חברתיות ולהתחיל לחשוב איך ליישם את כל העניין הזה בכיתה. התחלנו לדסקס את הנושא הזה בקבוצה שלנו ונשמח מאוד לשמוע מה אתם חושבים על זה.

יזמות: וואי וואי וואי, כמה דברים שיש לנו להגיד על זה. יזמות זה החיים! ללמד יזמות זה אתגר כי זה כרוך בשינוי תפיסות של אחרים. אבל הי, זה מה שאנחנו עושים בכיתה יום יום נכון? מורים הם יזמים מלידה. יש כאלו שקצת התעייפו עם הזמן ומעדיפים להשתבלל בשגרה שלהם, אבל אם אתם קוראים אותנו, כנראה שאתם במקום אחר.. אז איך תטמיעו התלהבות יזמית בשיעורים שלכם ובחיי היום יום שלכם? - קודם כל, יש עשרות קהילות מורים יזמים. הצטרפו לאחת או שתיים או עשר. זה כבר יעשה לכם טוב. שנית, רוב מרכזי הפסג"ה יודעים היום לתת ליווי ליוזמות פדגוגיות קטנות של מורים. יש לכם משהו גדול יותר? אגף מו"פ ישמח לקבל אתכם למנהרת הרוח, ומי יודע, אולי אפילו תזכו לתמיכה משמעותית כמו דניאל יהל המלך והאפליקציה שלו.. גם לאגף מנהל טכנולוגיה ותקשוב יש אקסלרטור משלו, ובל נשכח את מיינדסט של מט"ח שנותן ליווי מעולה ועוד באמת מליון אחרים (שכחנו מישהו חשוב? כתבו לנו בתגובות למטה ונעדכן את הפוסט בשמחה ואהבה). ואיך להפיח רוח יזמית בכיתה אתם שואלים? - הכי קל - ב-PBL. תנו לתלמידים להוביל. התחילו בסיעור מוחות. תנו להם מסגרת פעולה שתואמת לגילם (כלומר, הגבילו את אפשרויות הבחירה לפי היכולת של התלמידים: 2-3 אפשרויות בגילאי יסודי, בעל יסודי כבר אפשר לפתוח אפילו לשש אפשרויות ועוד לקבל הצעות מהקהל. מורים מיומנים יכולים גם לנהל דיון פתוח לגמרי, אבל עדיין הכרחי להציע מסגרת בסיסית להתחיל ממנה. גם מבוגרים מתקשים להתחיל ממש מאפס בלי תהליך הכנה מתאים של חיפוש עצמי והתכווננות. רוצים להעמיק? דברו איתנו, אתם כבר יודעים איך:)).


וחברים, לפני שאתם רצים.. תהיו חכמים - תכננו את ההערכה מראש

לגבי כל שינוי שאתם מטמיעים בכיתה - תכננו: איך זה ישפיע על ההערכה? האם אני משנה או לא משנה את ההערכה השוטפת? שימו לב - במקרה של שינוי דרמטי הכרחי להקפיא את תהליכי ההערכה בתיאום מראש עם המנהל והרכז המקצועי עד להתייצבות התהליכים בכיתה!! קראו עוד על הנושא כאן. כיצד תראה ההערכה בסוף השנה? איך צריכה התעודה לשקף את השינוי? אולי הדברים צריכים להשאר אותו דבר? ואולי להיראות אחרת?


התחלתם ונתקעתם? רוצים תמיכה מורלית? אנחנו כאן, דברו איתנו בעמוד שלנו או בקבוצות העבודה המשותפת שלנו בפייסבוק.





162 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Education Based Marketing - מה זה ולמה זה טוב?

שלום לעוקבים הנאמנים שלנו. אחרי החגים שמייח! אין מאושרת ממני להיות כבר אחרי ערפול החושים של אינסוף ארוחות חג ורבעושים ארוכים כארוך הגלות. עוד שישבת אחרונים ואפשר לחזור לעבוד. וכשאני אומרת "לעבוד", כמו

bottom of page