top of page
  • ליאת ואביבית

איך נותנים תעודה בזמן קורונה??

תעודה היא תקשורת בין תלמיד, מורה והורה על מטרות הלמידה.


עם יד על הלב, ברור לכולנו שאי אפשר לתת תעודות "רגילות" השנה. גם אם "החזקנו" מערכת וקיימנו זום אחר זום, בדקנו נוכחות, הוצאנו מי שמפריע החוצה, ורדפנו אחרי ההורים שיחזיקו את הילדים במשמעת למידה, עדיין ברור לכולנו ש: א. אי אפשר לעשות מבחנים בשלט רחוק. ב. בתוך טלטלה כזאת, לא הוגן לתת ציונים על מה שקרה או לא קרה לתלמיד בכיתה הוירטואלית, כלומר בחדר השינה שלו, או בסלון של הבית..

עם יד על הלב, כולנו מבינים שאין עכשיו תהליך למידה מובנה. אף אחד לא הציב מטרות למידה. לאף אחד אין תוכנית עבודה, ולו רק בגלל שהסביבה, כלומר ההחלטות של הממשלה ומשרד הבריאות, משתנות בתדירות גבוהה. וכמו שזה לא זמן לתכנן לטווח ארוך, זה גם לא זמן להערכה מדידה וסדורה, מנומקת ורציונלית. ממש ממש לא. ציונים ומדידה נוקשה בזמן הזה הם הרסניים. מבחינת בית הספר - הורג כל אפשרות לשינוי, יוצר תחושת תסכול בצוות והתוצאה - חוסר כנות לגבי כישלונות (בלתי נמנע בתוך שינוי, בטח כזה דרמטי), והגזמה בתיאור הצלחות. חוסר כנות כזה הוא הרסני ומוכר לנו בתופעות של פגיעה בטוהר בחינות הבגרות והמיצ''ב, ובגישה תועלתנית ושטחית ללמידה, הן מצד המורים והן מצד התלמידים.

מצד התלמידים, מדידה נוקשה וחוסר כנות מביאה לתסכול ומעמיקה את חוסר האמון.

תעד: רשם, הקליט, צילם וכד' את ההתרחשות או את העובדות; הנציח

מה זה אומר בעצם תעודה? סרט תעודה למשל, מבקש לתעד את המציאות כפי שהיא. תעודת בית הספר ניתנת לתלמיד והמורה מתוך רצון ליידע את כולם, תלמידים, הורים ומורים לגבי מצבו של התלמיד, ולספר מהי תמונת הידע, המיומנויות או הכישורים שמקנה בית הספר לתלמידים. זה אומר שתעודה היא תהליך תקשורת בין תלמיד, מורה והורה על מטרות הלמידה. בנסיבות יוצאות דופן, גם תהליך התקשורת על אודות הלמידה של התלמיד צריך להראות שונה ממה שהתרגלנו לו. בימי הקורונה, התעודה צריכה לתעד את הלמידה.


תעודה שבאמת מתעדת את הלמידה


כרגע לא מתקיים ולא יכול להתקיים תהליך למידה מובנה,ולכן מה שנמדוד עכשיו בצורה מסכמת, ישקף הבדלים במצב רגשי ובנקודת הפתיחה ההתחלתית של התלמידים ומוריהם להתמודד עם השינוי. המדידה לא תשקף את הצמיחה והשינוי האיכותיים שהתחילו להיווצר אצל תלמידים מסויימים, ולא תתן מקום משמעותי ווחד משמעי למי שהצליח להוציא את המירב מהסיטואציה הדרמטית וחסרת התקדים שמצא את עצמו בתוכה.


לכן, הדבר החכם לעשות לצורך מתן תעודה בסוף השנה הוא תיעוד של תהליך הלמידה במחצית הזו.

את הלמידה מרחוק ניתן לתעד באופן שוטף, כפי שעשו בבית הספר "מגשימים" ללקויות תקשורת ברמלה, בהובלת רכזת ההערכה אניה וולפסון החל מיום השבתת מערכת החינוך הראשון. אניה וכל הצוות החינוכי בבית הספר תעדו את הלמידה באמצעות תוכנית לימודים מונגשת. הצוות יצר לכל תלמיד תוכנית לימודים אישית לשעת חירום, וכל מורה מקצועי עובד מול מחנכות הכיתות ומוסיף תכנים לתיקיה בגוגל דרייב שממנה מעבירה המחנכת את החומרים לתלמידים. כל מורה מקצועי מוסיף לכיתה בהתאם לתכנית הלימודים שלו ושל התלמידים באותה הכיתה. ההתקדמות והצרכים של כולם מתועדת בטבלה אונליין שפתוחה לכל הצוות החינוכי - והנה לנו תיעוד שנובע מתוך העבודה עצמה. מי שעובד ככה, לא זקוק בכלל לתעודות, אלא למפגש סיכום שנה שבו מאירים את ההישגים ומדברים על האתגרים בראיה קדימה לכמה החודשים הקרובים.


במצב כזה אין צורך למעשה בתעודות סוף שנה, משום שכל הורה וכל תלמיד נמצאים בקשר רציף עם המורים ומקבלים חיווי ברור למצבם מבחינות רבות ביחס לעצמם וביחס לשינוי בלמידה, האתגרים וההזדמנויות שהוא מציג לכל ילד, כיתה ולבית הספר כולו.


כמובן שתתכן דרישה מצידם של מפקחים מסויימים למתן ציונים. במקרה כזה, ראשית יש לתת לכל ילד ציון יחסי ולא ציון סטנדרטי - כלומר ציון שמשקף את ההתפתחות שלו ביחס לעצמו בסמסטר ב', ולא ציון שמשקף את ביצועיו ביחס לתלמידים האחרים בכיתה, בשכבה או בבית הספר. למשל, תלמיד שצריך תמיכה גדולה יותר בלמידה אבל כן תפקד מעולה ועם מוטיבציה ללמידה מרחוק, יקבל ציון שמשקף את המאמץ שלו (השתתפות פעילה במטלות מרחוק) ולא רק את הידע שהפגין במהלך השיעור או בהגשה של עבודות.

שנית, ניתן לבסס את הציון על יצירת תלקיט שמתעד את הלמידה השוטפת (למשל: סט משימות/פעילויות אסינכרוניות כמו כתיבת חיבור, כתבה לעיתון, דיווח על כתבה מעניינת מהעיתון, השתתפות בדיבייט, המלצה על ספר, חקר נושא, העברת שיעור קצר של רבע שעה לחברים).

שלישית, ניתן ליצור מטלת תחקיר עצמי על תהליך הלמידה שעברתי, דוגמת זה שהצגנו אנחנו למורים בהשתלמות "פיתוח לומד עצמאי שאנחנו מפתחות יחד עם פסג"ה באר שבע. הנה דוגמא לסיכום למידה שהוא תעוד של הלמידה שנעשתה בזמן הקורונה, מתוך ההשתלמות הזו.


אגב, במקרה שבו קיימת רמה גבוהה של אמון בין בית הספר, המורים והתלמידים, ניתן לשקול מתן ציון משותף לשינוי ולצמיחה שעשה כל תלמיד. אולי אפילו בשיתוף ההורים. זה כמובן מתאים למקרים יוצאי דופן. במצב הרגיל - הצוות החינוכי יקרא את סיכום הלמידה ויחליט על ציון. אם הדבר יעשה בצוות, או לכל הפחות בזוגות, יפתח כאן פתח להמשך תכנון למידה אישי לכל תלמיד, והתחלה של יצירת צוות "למידה מקרבת" בבית הספר.



אתם מוזמנים לפנות אלינו כדי להתייעץ לגבי תעודת הסיום של שנת הקורונה דרך התגובות כאן, או להצטרף לקבוצת הפייסבוק המקצועית שלנו, שעוסקת בהערכה גמישה - עושים מדידה והערכה אחרת.



1,795 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Education Based Marketing - מה זה ולמה זה טוב?

שלום לעוקבים הנאמנים שלנו. אחרי החגים שמייח! אין מאושרת ממני להיות כבר אחרי ערפול החושים של אינסוף ארוחות חג ורבעושים ארוכים כארוך הגלות. עוד שישבת אחרונים ואפשר לחזור לעבוד. וכשאני אומרת "לעבוד", כמו

bottom of page